MYSLETE JAKO KŮŇ aneb PŘEDVÍDEJTE

30.03.2019 00:04

Kolikrát vám už kůň vyhodil, vyhnul skok, lekl se? Určitě mockrát. Předvídali jste to?

Už před lety, když jsem byla ještě malý capart, a kobyla se mnou krokem odešla do pole a já nebyla schopná donutit ji se vrátit, mi její majitelka řekla „Musíš předvídat“. Tehdy jsem o tom moc nepřemýšlela, spíš jsem to tak přešla a nechala být. O pár let mi někdo řekl něco podobného - ,,Myslete jako kůň“. Tenkrát jsem si tuto myšlenku zapsala, ale – nebudu lhát – opět jsem ji nějak přešla. Až později jsem si na tyto dvě „situace“ vzpomněla a zamyslela se nad nimi. Do jaké míry můžeme předvídat chování koně?

Myslím si, že předvídat lze podle dvou aspektů. První je momentální situace. Uvedu příklad – přijedete na závody, procházíte si parkur, jemuž dominuje barevná překážka ověšená reklamou, kytičkami a podobnými strašáky. A přesně u ní můžete předvídat, že vašemu koni by se nemusela líbit, že by ji mohl např. vyhnout. Tento poznatek poté využijtete v samotném závodu, kdy si u tohoto skoku koně více pohlídáte, dáte si pozor.
Druhým aspektem je minulá zkušenost. Pokud víte, že koni se minulý týden na vyjížďce nelíbilo jedno určité místo, tak až tudy pojedete znovu, budete připraveni na to, že se zde může vyskytnout nějaký problém – který se ale budete snažit eliminovat. Myslím, že by se sem dala přiřadit i situace, kdy v parkuru znovu najíždíte na skok po vyhnutí. Zde totiž můžete předvídat z minulé (i když nedávné) zkušenosti, že by vám kůň mohl vyhnout znova, a tak jej více podpoříte.
V každé situaci je ale nutné zůstat v klidu. Protože jen klidný, vyrovnaný jezdec dokáže koni ukázat, že vše je v pořádku a nic se neděje. Pokud zůstanete paralyzovaní, v hlavě se vám utvoří blok, že se něco stane, a budete mít strach, kůň bude reagovat úplně stejně. V tomto případě by se věta "Myslete jako kůň" dala přepsat jako "Myslete tak, aby se váš kůň choval tak, jak chcete". Chcete, aby byl klidný? Zachovejte klid vy. Koně jsou citlivá zvířata, jak jistě víme všichni, a všechny emoce na nás poznají.

Samozřejmě, existuje mnoho situací, které prostě předvídat nemůžete, ale mnoho z nich se dá eliminovat.

Smilling Lussie

 

Zpět

Kontakt

Teoretická škola jezdectví
Český Krumlov

© 2022 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořte si webové stránky zdarma!Webnode