BEZPEČNOST PŘI PŘEVOZU KONÍ

10.12.2018 00:49

V dnešním článku si v několika bodech řekneme, co je důležité, aby byla zachována bezpečnost při přepravě koní. Co musíme před jízdou zkontrolovat a na co si dávat pozor. A jak na jízdu připravit koně? Vše, co zde sepíšu jsou vesměs mé osobní zkušenosti, doplněné zkušenostmi a poznatky mého kamaráda, který je přepravce koní.

Co kontrolovat před jízdou?

Nutností je kontrola stavu auta i vleku. U auta je nutné, aby byly funkční brzdy, dobře upevněné tažné zařízení a aby fungovalo veškeré osvětlení. Dále je podstatné kontrolovat opotřebení pneumatik.

To samé se pak kontroluje samozřejmě i u přepravníku. Tam navíc ještě kontrolujeme, zda je v dobrém stavu podlaha, aby nebyla shnilá nebo v sobě neměla díry, kůň by se jí mohl propadnout.

Dále je třeba mít v pořádku rampu; nesmí být křivá, nějak polámaná a musí se dobře dovírat a být dobře zajištěná, aby se nedej bože při jízdě neotevřela. Rampa by také měla mít povrch upravený tak, aby koni neklouzal a to i v případě deště či námrazy.

Dbát by se mělo i na střední příčku, která má být pevně přidělaná. Případ z praxe, jeli jsme v noci pro koně do Mnichova, vozík byl prázdný, ve tmě řidič neviděl zvlněnou cestu a vozík na tom nadskočil, pro příjezdu byla střední příčka vyhozená a ležela na jedné ze stěn, kdyby tam byl kůň, tak je to pěkný průšvih. Není špatné mít na středové příčce zabránu, aby na sebe koně neviděli a nemohli se čuchat, to zamezí bojům mezi koňmi. Taktéž je důležité mít v dobrém stavu i oj.

Určitě není od věci mít na zadní části vleku reflexní nálepky a reflexní nápis upozorňující na převoz koní, aby byl vlek dobře vidět i při snížené viditelnosti. Neméně potřebné je, aby tažné vozidlo odpovídalo rozměrům a váze přepravníku, při moc lehkém autě se velmi snadno stane, že koně auto rozhoupou a auto se následně stává neovladatelným.

Na delší vzdálenosti je dobré mít náhradní kolo od přepravníku v případě defektu.

Jak je to s jízdou?

Jízda by měla být plynulá, bez prudkých rozjezdů, brzdění a řazení. Do zatáček má řidič jezdit s rozvahou, pomalu a nadjet si, aby zatáčku nejel moc prudce. Co se rychlosti týče, ta by měla být vždy něco pod maximální povolenou rychlostí soupravy. Například v Německu nesmíte jet se zvířetem více než 80 km/h a to i v případě, že vozík má maximální povolenou rychlost vyšší. V případě, že vezete jednoho koně, dávejte ho vždy vlevo po směru jízdy, to platí i u těžšího koně, když vezete dva. Zamezíte tím, že při nezpevněné krajnici, které jsou v Česku snad úplně všude, s vozíkem neskončíte v příkopu. V neposlední řadě je třeba mít dvakrát větší bezpečný odstup, v případě nutnosti náhlého brzdění má auto s vlekem delší brzdou dráhu. Celkově je třeba jízdu přizpůsobit technickému stavu vozovky a v případě horších cest zvolit menší rychlost, což bohužel není vždy realitou. Během jízdy určitě koně kontrolujte, to lze třeba kamerou nainstalovanou v přepravníku nebo při zastavení na odpočívadle/benzínce.

A co kůň?

Kůň má být v přepravníku uvázaný na ohlávce, která koni má sedět a nikde ho netlačit. Koně uvazujte na bezpečností uzel, kdyby bylo třeba koně rychle odvázat. Určitě nepoužívejte provazové ohlávky.

Na nohou by měl mít, hlavně na dlouhé cesty, přepravní kamaše, bandáže s podložkami, které mohou být doplněny zvony nebo zateplovací kamaše. Osobně mám nejradši bandáže, mám zkušenost, že přepravní kamaše se koni v nouzi shrnuly a kůň stejně odešel se zraněním. Každopádně přepravní kamaše mají koni opravdu sedět, aby se netočily, nevyjížděly koni nahoru nebo nesjížděly dolů.

Často se diskutuje o tom, zda koni v horším počasí dát deku nebo ne. Koni, který není dekovaný, bych deku nedávala, kůň si přepravník zadýchá a bude mu teplo. V případě dekovaných a holených koní je třeba myslet na to, aby deka byla prodyšná, proto používat deky na přepravu určené. Špatné nejsou ani deky síťové s fleece/waffle zády. Když jsem koně vezla 700 km na kliniku, dala jsem mu obyčejnou síťovou deku a úplně mu to stačilo. Jako další ochranný prvek se hodí chránič ocasu a chránič týlu. Určitě je důležité dát koni do přepravníku seno. Hlavně nervózní koně žraní uklidní a zabaví. Nutná je i voda, případně kýbl, který můžete naplnit na benzínce. Pravidelným přísunem tekutin předcházíte kolikám. V neposlední řadě sebou vozte i koňskou lékárničku se základními potřebami pro ošetření (obvazy, Betadine či jiná desinfekce, masti apod.)

Aby vozík koni seděl 

Bohužel se stává, že velké procento majitelů vůbec nekouká na to, zda koni přepravník sedí. Na co bychom tedy měli koukat, aby koni vozík seděl? Výška stropu je klíčová, pokud nechceme, aby nám náš dvoumetrový oř neudělal z vozíku kabriolet. Často se stává, že vyšší strop vyřeší u některých koní problém s nastupováním. Stejně jako na strop musíme koukat i na šířku a délku vozíku. Bohužel mám z praxe případ, že kůň vycouval i přes zadělanou zadní příčku, čímž zničil úchyt na příčku částečně i se stěnou, protože přepravník mu byl malý a on se tam dokázal poskládat jen velmi těžko a po jízdě už mu to bylo tak nepříjemné, že se ven protlačil přes sílu. U menších koní se může zdát, že je fuk, jestli bude přepravník obrovský nebo jim odpovídající. Tady hraje roli především odpor vzduchu, ono když mám malého koně, tak radši vezmu menší vozík, protože pro velkém odporu vzduchu si tažné auto nevezme tolik paliva, jako když mám vozík na dinosaura.

Pat and horses

Zpět

Kontakt

Teoretická škola jezdectví
Český Krumlov

© 2022 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořte si webové stránky zdarma!Webnode